Mariborska cesta 2

3000 Celje

Slovenija

  • White Facebook Icon
  • White YouTube Icon
  • White Instagram Icon
Piši nam

© 2017 by Matic Gabriel & Tadej Perčič

Knjiga ali zaslon - kaj je bolje za učenje?

Mnogi študenti, dijaki, učenci in bralci se še vedno raje odločajo za tiskane knjige in študijska gradiva namesto za njihove elektronske subtitiute. Razlogi so bolj kakovostno učenje oziroma branje, lažje osredotočanje na vsebino, manj težav s spancem … in še marsikaj se najde. Koliko pa v resnici imamo izkušenj, da lahko govorimo o slabši kakovosti učenja preko zaslonov? Kaj menite oziroma kakšen medij pa vi raje uporabite za branje in učenje?

 

Vir slike: Freepik

 

Vse je stvar navade

 

… to je bistvena teza in argument raziskovalk Caroline Myrberg in Ninne Wiberg, ki sta se z vprašanjem “Knjiga ali zaslon?” ukvarjali že leta 2015. Študenti so namreč kljub spodbudam k uporabi e-gradiva raje posegali po dobrih starih tiskanih različicah študijskih materialov. Pri raziskovanju sta ugotovili, da branje z zaslonov res lahko prinese težave z vratno hrbtenico (zaradi drže) in s poslabšanjem spanca (zaradi t. i. modre svetlobe). A vendar, čeprav ljudje trdijo, da jim je lažje brati s papirja, pri analizi njihovega možganskega delovanja ni bilo opaziti večjega napora ob branju s tablice. Pravzaprav zaradi kontrasta starejši celo lažje absorbirajo besedila s tablic. Tako da so sklepali, da skepticizem v zvezi z branjem s tablic izvira iz splošnega odpora proti elektronskim medijem, ugotavljata Myberg in Wiberg, ko navajata raziskavo (Kretzschmar in drugi) iz leta 2013.

 

Kaj pa učenje?

 

Še ena raziskava, ki sta jo v svojem prispevku navedli Myberg in Wiberg, se nanaša na učenje. Na Norveškem so pri učencih 10. razreda dokazali, da za učenje velja ravno nasprotno kot za branje. Elektronski zasloni res imajo slabši učinek na učenje, kar prikazuje rezultat raziskave; tisti učenci, ki so isto besedilo prebrali s tablic, so se znatno slabše odrezali pri vprašanjih iz prebrane vsebine. Znanstveniki utemeljujejo, da si besedilo na papirju lažje zapomnimo zaradi prostorsko-časovnih označevalcev v naših možganih. No, to v bistvu pomeni samo, da pri listanju drugače dojemamo beležimo podatke, kot pri “scrollanju” oziroma drsenju po zaslonu in zato tisto, kar beremo, lažje prikličemo iz spomina.

 

O tem smo povprašali tudi nekdanje in sedanje študente

 

Mnenje študentov, s katerimi smo govorili o mediju učenja je, da je pri študiju pač poiščemo tisti medij, ki bolj pride prav. Kadar iščemo informacije po tujih bazah, elektronske pridejo zelo prav, saj jih lahko pridobimo v trenutku. Prav tako lahko po njih brskamo in iščemo po posameznih dokumentih s pomočjo ključnih besed. Še vedno pa je potreba po tiskani oz. fizični knjigi prisotna. Morda torej tiskana knjiga pri raziskovanju ogromne količine literature in virov zaradi praktičnosti ni prva izbira, je pa vedno dobrodošel medij v rokah naših študentov in študentk.

Share on Facebook
Please reload